Een jury van minimaal 3 (nationaal niveau) en maximaal 5 personen (op internationale wedstrijden) beoordeelt de aanspanning en de koetsier op juistheid van de gangen, correct rijden van de figuren, samenspel van de paarden, vaardigheid van de koetsier enz. De dressuur wordt met een speciaal rijtuig gereden, een mooie koets met de koetsier in pak met hoge hoed en de grooms achterop als niet-bewegende beelden.
Allereerst moeten er diverse trajecten zoals draf en stap worden gereden alvorens de hindernissen te rijden. De hindernissen waaronder waterpartijen, heuvels, bomen, bruggen etc.(maximaal 8 per marathon) bestaan uit een aantal poorten die in de goede volgorde en vooral zo snel mogelijk, gereden moeten worden. Het kantelen van marathonwagens en grooms die van de wagen afvallen hoort er allemaal bij, maar de winnaar heeft nooit dit soort problemen. De winnaar doet de trajecten foutloos en rijd als snelste het parcours.
Dat wil dus zeggen dat je 15 cm aan elke kant van een wiel hebt, en daar tussendoor moet een koetsier zijn paarden en rijtuig foutloos manoeuvreren binnen een bepaalde tijd. Dit onderdeel wordt in principe als laatste verreden op een wedstrijd en is daarom ook vaak het spannendste, want elk balletje dat eraf valt, kost 3 tot 5 strafpunten en als je je bedenkt dat het onderlinge verschil in een marathon vaak luttele seconden bedraagt (en dus ook luttele strafpunten), dan kan zo´n balletje ‘hard aankomen’.
In zo`n hal wordt een parcours neergezet van meestal een drietal marathon-achtige hindernissen (bruggen, hekken, palen enz.) en daarnaast nog een aantal pionnen (zoals die in de vaardigheid worden gebruikt). Dat parcours moet iedere rijder zo snel mogelijk en foutloos moet afleggen.
Bochten die ogenschijnlijk onneembaar zijn voor vierspannen, worden toch moeiteloos genomen, acceleratievermogen van de paarden en precisie van de menner zijn van groot belang! De indoors zijn in op komst aangezien deze even als de marathon tijdens de buitenwedstrijden, zeer spectaculair zijn en voor het publiek goed te volgen is.